سبد خرید
مشاوره آنلاین

بوش بلبرینگ یا چاگنت چیست؟ کاربرد و انواع آن 

دنیای ما به شدت به انواع مختلفی از ماشین‌ها با قطعات متحرک متکی است که همگی بدون بوش بلبرینگ و یاتاقان‌ها متوقف می‌شوند. عملکرد اصلی بوش‌ها و یاتاقان‌ها کاهش اصطکاک ایجاد شده در هنگام تعامل دو جزء متحرک، کاهش انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن آن‌ها و محدود کردن سایش قطعات است. در این مقاله ویژگی‌های اصلی بوش بلبرینگ را توضیح می‌دهیم.

علاوه بر آن، در این مقاله به شما خواهیم گفت”بوش بلبرینگ یا چاگنت چیست؟ کاربرد و انواع آن در صنعت به چه صورت است و در ادامه شما را با مزیت‌های آن آشنا خواهیم کرد. 

بوش بلبرینگ یا چاگنت چیست؟

بوش بلبرینگ یک جزء استوانه‌ای است که برای پشتیبانی از بارگذاری روی شفت طراحی شده است که با حرکت لغزشی بین سطوح متحرک عمل می‌کند. بوشینگ یک جزء تک عنصری است، اگرچه ممکن است از چندین ماده مختلف تشکیل شده باشد.

بوش‌ها روی میله‌ها یا شفت‌ها می‌لغزند تا حرکت بسیار کم اصطکاک را ایجاد کنند و جذب ضربه عالی را فراهم کنند و برای به حداقل رساندن مصرف انرژی، صدا و سایش کار کنند.

بوش که یاتاقان‌های آستینی نیز نامیده می‌شود، نوعی پوسته استوانه‌ای است که معمولاً از مواد نرم‌تری مانند لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شود که می‌تواند اتصال را در برابر ضربه محافظت کند و از تماس فلز با فلز جلوگیری کند. آن‌ها برای کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک ماشین‌ها با جذب ضربه و امکان حرکت چرخشی آسان استفاده می‌شوند. بوش‌ها اغلب دارای شیارهایی در کناره‌های خود هستند که به عنوان دریچه‌های روانکاری برای روغن یا گریس عمل می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند آزادانه حرکت کنند.

رولبرینگ مخروطی 32220ET140DB11STA

اجزا تشکیل دهنده بوش بلبرینگ

اجزا تشکیل دهنده بوش

بوش بلبرینگ شامل یک سطح داخلی استوانه‌ای، یک سطح بیرونی و یک لایه روان کننده بین آن‌ها است. بوش‌ها معمولا از موادی مانند برنز، برنج، فولاد یا پلاستیک ساخته می‌شوند، در حالی که یاتاقان‌ها اغلب از فولاد یا سرامیک ساخته می‌شوند. این مواد دارای مزایا و معایب متمایز هستند که بر عملکرد و دوام آن‌ها در کاربردهای خاص تأثیر می‌گذارد. بوشینگ یک جزء تک عنصری است، اگرچه ممکن است از چندین ماده مختلف تشکیل شده باشد.

برنز یک انتخاب محبوب برای بوش‌های بلبرینگ باقی می‌ماند؛ زیرا در آلیاژها و ترکیبات بسیاری موجود است و دامنه آن را به کاربردهای بیشتری نیز گسترش می‌دهد. بوش برنزی سخت‌تر است و احتمال شکستن یا تغییر شکل آن کم‌تر از آن‌هایی است که از مواد دیگر ساخته شده‌اند.

انواع بوش بلبرینگ

دو نوع اصلی بوش بلبرینگ شامل بوش‎‌های بلبرینگ کششی و فلنج دار می‌باشد. هنگامی که با فلنج طراحی می‌شوند، می‎توانند بارهای ترکیبی را تحمل کنند. بوش‎ها را می‌توان روی سطح داخلی یا خارجی تطبیق داد تا شرایط مختلف مونتاژ را در خود جای دهد. آن‌ها در انواع مختلفی مانند ساده، بلبرینگ، غلتکی، فلنج دار، شکاف دار، خطی، برنزی، سرامیکی، لاستیکی، الاستومری، و بوش‎های سفارشی وجود دارند. 

علاوه بر انواع مختلف، بوش‌هایی با ترکیب مواد مختلف نیز موجود است. ترکیب مواد یک بوش به آن کمک می‌کند تا در شرایط مختلف در یک محیط عملیاتی مانند خوردگی، دماهای بالا، فشار بالا و ضربه مقاومت کند.

بیشتر بدانید : پیلو بلاک

کاربرد انواع بوش بلبرینگ

کاربرد انواع بوش

آن‌ها حرکت اصطکاک کم و ظرفیت حمل بار بالا را ارائه می‎دهند. بوش‌های بلبرینگ در کاربردهای مختلفی مانند ماشین ابزار، رباتیک، ماشین آلات چاپ و هوافضا استفاده می‌شوند. بوش‎های برنز از آلیاژ برنز ساخته شده‌اند و مقاومت در برابر سایش بالا و هدایت حرارتی خوبی دارند.

بوش‌ها شبیه لوله‌های نازکی هستند که معمولاً برای ماشین آلات با محورهای چرخشی یا کشویی برای بهبود کارایی و کاهش لرزش و صدا استفاده می‌شوند. بوشینگ‌ها را می‌توان برای عملیات حفاری در مته، پمپ‌های دنده خارجی هیدرولیک و موتورها استفاده کرد.

آن‌ها همچنین در کاربردهایی که با سرعت نسبتاً پایین‌تر کار می‌کنند، مانند شفت پروانه کشتی‌ها ترجیح داده می‌شوند. از آنجایی که بوش‎ها می‌توانند هزینه را کاهش دهند و به سادگی به سیستم اضافه می‌شوند، برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای حرکتی خطی و متناوب نیز مناسب هستند.

با این حال عملکرد اصلی بوش‎ها کاهش اصطکاک ایجاد شده در هنگام تعامل دو جزء متحرک، کاهش انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن آن‌ها و محدود کردن سایش قطعات است. قیمت بلبرینگ با بوش‌های بلبرینگ با یکدیگر متفاوت است.

حتما بخوانید: رولبرینگ چیست؟ اجزای تشکیل دهنده و انواع آن

آشنایی با شماره فنی روی بوش بلبرینگ

بر روی بوش بلبرینگ اعداد و شماره فنی درج شده است که با استفاده از آن‌ها می‎توانید کاربرد هر یک را تشخیص دهید. هر کدام از حروف دارای معنای خاصی هستند که شما با استفاده از آن حروف و آشنایی با هر یک از آن‌ها می‎توانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. 

  • H: حرف H یک عبارت ثابت در چاگنت بلبرینگ به حساب می‌آید و نشان دهنده نوع بوش از نظر ساختار می‌باشد.
  • B: عبارت B بر روی بوش‎ها به معنای مهره سفت کننده بوش می‌باشد.
  • M: عبارت M به مهفوم واشر یا همان واشر خورشیدی می‌باشد که در کنار مهره (B) به تثبیت بلبرینگ بر روی شفت کمک می‌کند.

نکات مهم در انتخاب بوش بلبرینگ

نکات مهم در انتخاب بوش

هنگام انتخاب بوش برای یک کاربرد خاص، ایجاد گرما در اثر اصطکاک باید در نظر گرفته شود. عوامل اصلی موثر بر گرما سرعت سطح (V) و فشار واحد (P) هستند. برای تعیین اینکه آیا بوش بلبرینگ برای هر کاربرد مناسب است یا خیر، عملیات ایمن شامل اطمینان از این است که مقدار PV محاسبه شده برنامه، کمتر از مقدار PV محدود سازنده باشد. مقادیر محاسبه شده با ظرفیت‎های مشخص شده هر بوش تولید شده مطابقت دارد که می‌توان از آن برای انتخاب بهترین بوش برای کاربرد استفاده کرد. این نکات را در زمان خرید رولبرینگ صنعتی نیز در نظر داشته باشید. 

ظرفیت بار

  • حداکثر بارها و نیروهای دینامیکی که در حین عملیات متحمل می‎شوند را ارزیابی کنید.
  • شرایط عملیاتی

عواملی مانند دما، سرعت و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها یا محیط‎های خورنده را در نظر بگیرید. موادی را با خواص مناسب برای تحمل این شرایط انتخاب کنید.

  • مواد و تحمل شفت

با در نظر گرفتن ابعاد، پوشش سطح و سختی، از سازگاری بین ماده و شفت اطمینان حاصل کنید.

  • الزامات روانکاری

تعیین کنید که آیا استفاده از آن نیاز به سیستم‎های روانکاری داخلی یا روانکاری خارجی دارد.

  • هزینه و در دسترس بودن

هزینه‎های کلی، از جمله خرید اولیه، نگهداری و در دسترس بودن قطعات جایگزین را در نظر بگیرید.

روش نصب بوش بلبرینگ چگونه است؟

برای نصب بوش بلبرینگ تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حلقه فلزی را از طریق قطر داخلی وارد بیرینگ کنید.
  • سپس واشرهای خورشیدی را وارد کنید.
  • شفت اصلی را وارد قطعه کنید.
  • و در آخر با وارد کردن مهره بوش را بر روی شفت ثابت کنید. 

نتیجه گیری

هنگام انتخاب بوش بلبرینگ، همکاری با سازنده و تامین کننده قابل اعتماد بسیار مهم است. کار با یک سازنده معتبر بوش بلبرینگ تضمین می کند که شما به کیفیت بالایی دسترسی دارید که نیازهای خاص شما را برآورده می کند. علاوه بر این، یک تامین‌کننده قابل اعتماد بوش بلبرینگ می‌تواند طیف وسیعی از گزینه‌ها و تحویل به موقع را در اختیار شما قرار دهد و از عملکرد روان و به حداقل رساندن خرابی اطمینان حاصل کند. برای خرید بوش بلبرینگ یا خرید بیرینگ صنعتی تنها کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود با باهر 360 تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید. 

 

سوالات متداول 

 بوش بلبرینگ یا چاگنت چیست؟

بوش‌ها شبیه لوله‎های نازکی هستند که معمولاً برای ماشین آلات با محورهای چرخشی یا کشویی برای بهبود کارایی و کاهش لرزش و صدا استفاده می‌شوند.

کاربرد بوش بلبرینگ یا چاگنت چیست؟

با این حال عملکرد اصلی بوش‎ها کاهش اصطکاک ایجاد شده در هنگام تعامل دو جزء متحرک، کاهش انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن آن‌ها و محدود کردن سایش قطعات است.

شماره‎های فنی بوش بلبرینگ به چه معناست؟

  • H: حرف H یک عبارت ثابت در چاگنت بلبرینگ به حساب می‌آید و نشان دهنده نوع بوش از نظر ساختار می‌باشد.
  • B: عبارت B بر روی بوش‎ها به معنای مهره سفت کننده بوش می‌باشد.
  • M: عبارت M به مهفوم واشر یا همان واشر خورشیدی می‌باشد که در کنار مهره (B) به تثبیت بلبرینگ بر روی شفت کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس: تهران،میدان آرژانتین، جنب ساختمان آفریقا، ساختمان صهبا، طبقه دوم، واحد 4

تلفن تماس: 02145600000

درباره ما

«باهربیرینگ» یک سامانه ی فروش آنلاین بیرینگ است. این سامانه به منظور ارائه ی راه حل های معتبر و مقرون به صرفه، با خدمات ممتاز پس از فروش، انبار پشتیبانی (با موجودی اطمینان بخش و در دسترس) و زمان تحویل بسیار کوتاه راه اندازی شده و از کیفیت مستمر بالا برای محصولات خود برخوردار است. پشتیبانی و جوابگویی آنلاین و تلفنی به مشتریان محترم این امکان را می دهد که با خیال راحت و این بار با سرعت عمل بیشتر و در زمان کمتر سفارش های خود را ثبت و دریافت کنند.