سبد خرید
مشاوره آنلاین

بلبرینگ شیار عمیق چیست ؟ کاربردهای آن

در دنیای صنعت، همه بلبرینگ‌ها یکسان نیستند. انواع مختلفی از این بلبرینگ‌ها طراحی شده‌اند تا نیازهای خاصی را برآورده کنند. بیایید در مورد یکی از متداول‌ترین انواع بلبرینگ‌ها، یعنی بلبرینگ‌ شیار عمیق، صحبت کنیم و بدانیم بلبرینگ شیار عمیق چیست. 

بلبرینگ‌های شیار عمیق یکی از اجزای حیاتی در ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، و صنایع مختلف می‌باشند. این قطعات با ایجاد تماسی صاف بین سطوح مختلف، به گردش و حرکت بهتر قطعات کمک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی عمیق‌تر اینکه بلبرینگ شیار عمیق چیست ؟ کاربردهای آن بپردازیم و اهمیت آن‌ها در صنایع مختلف را بررسی کنیم. 

بلبرینگ شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings) چیست؟

بلبرینگ شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)

بلبرینگ‌های شیار عمیق پرکاربردترین نوع بلبرینگ‌های توپی هستند. از آن‌ها به‌صورت متداول در موتورهای الکتریکی و دستگاه‌های خانگی، موتورهای خودرو، دستگاه‌های اداری، کنترل خودکار، و ابزارهای باغبانی و خانگی استفاده می‌شود. این بلبرینگ‌ها شیارهای بزرگی دارند و فضای شیار آن‌ها نزدیک به ابعاد توپ‌هایی است که درون آن‌ها حرکت می‌کنند.

بلبرینگ‌های شیار عمیق براساس نیازهای مصرف‌کننده، شامل ابعاد و انواع مختلف، از جمله استفاده‌های صنعتی ویژه مانند برنامه‌های با دماهای بالا، در اندازه‌های متنوع و از مواد مختلف ساخته می‌شوند. بلبرینگ‌های دمای بالا باید تا دماهای ۳۵۰ درجه سانتیگراد (۶۶۰ درجه فارنهایت) تحمل کنند و برای دستگاه‌های استفاده شده در صنعت فلزات یا فراوری صنعتی در کاربرد های با دمای بالا مناسب هستند.

این بلبرینگ‌ها همچنین می‌توانند با ابعاد و بار مختلف بر اساس کاربردهای خود ساخته شوند، از بلبرینگ‌های توپی کوچک برای بارهای سبک و مونتاژ‌های کوچک تا بلبرینگ‌های شیار عمیق بزرگ و بلبرینگ‌های بار سنگین همه مدل های مختلفی از بلبرینگ‌ شیار عمیق محسوب می‌شوند.

جایگزینی بلبرینگ‌های شیار عمیق با بلبرینگ‌های ساده می‌تواند مرایای زیادی از جمله کاهش هزینه، کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر، کاهش چشمگیر نوایی در سرعت‌های پایین و نصب آسانتر به همراه داشته باشد. برای اطلاع از قیمت بلبرینگ شیار عمیق میتوانید به سایت باهر360 مراجعه کنید.

 

رولبرینگ استوانه ای NU 2205 E

ویژگی های مهم بلبرینگ شیار عمیق ( بلبرینگ شش هزاری)

ویژگی های مهم بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق 6000 یکی از بلبرینگ‌های پرکاربرد است که در بازار یافت می‌شود. این بلبرینگ دارای ویژگی‌هایی از قبیل قطر داخلی 10 میلیمتر، قطر خارجی 26 میلیمتر و ارتفاع 8 میلیمتر است. وزن تقریبی آن 200 گرم می‌باشد که آن را در رده‌ی بلبرینگ‌های نسبتاً سبک قرار می‌دهد.  از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ساختار ساده‌اش اشاره کرد. این نوع بلبرینگ به دلیل ساختار ساده‌اش مناسب برای سرعت‌های نسبتاً بالا و وزن‌های سبک استفاده می‌شود. 

بلبرینگ شیار عمیق 6000 شامل سه مدل بدون واشر، با واشر فلزی و واشر لاستیکی تولید می‌شود. طراحی ساده و کاربردی آن این امکان را به ما می‌دهد که بارهای شعاعی را به خوبی پشتیبانی کند. حتی اگر بارهای ترکیبی محوری و شعاعی فرض شود، به لطف طراحی و عملکرد خاص این نوع بلبرینگ می‌تواند از آن‌ها نیز حمایت کند.  همچنین، در مواقعی که استفاده از بلبرینگ معمولی به دلیل سرعت بالا مناسب نباشد، این نوع بلبرینگ می‌تواند برای پشتیبانی از بارهای محوری خالص نیز به کار رود. این ویژگی آنها را برای صنایعی همچون صنعت خودروسازی یا ماشین‌آلات صنعتی، به گزینه‌ی ایده‌آلی تبدیل کرده است. 

بلبرینگ‌های شیار عمیق نسبت به سایر انواع بلبرینگ‌ها با ویژگی‌های مشابه، دارای ضریب اصطکاک کمتر و سرعت بالاتری هستند. اما باید توجه داشت که این نوع بلبرینگ قدرت مقاومت در برابر ضربه را ندارد و برای بارهای سنگین مناسب نیست. از دیگر ویژگی‌های بلبرینگ‌های شیار عمیق، قابلیت تحمل نیروهای محوری شعاعی و دو طرفه می‌باشد. این ویژگی به آنها این قدرت را می‌دهد که بتوانند وزنه‌های سنگین‌تری را تحمل کرده و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. برای مشاهده لیست قیمت رولبرینگ و بلبرینگ به بخش فروش محصولات سایت مراجعه کنید.

انواع بلبرینگ شیار عمیق 

انواع بلبرینگ

عواملی همچون سرعت، شرایط بارگذاری، فضای موجودیت و نیازهای دسترسی می‌تواند بر روی انتخاب و خرید بلبرینگ شیار عمیق تأثیر گذار باشد. در ادامه ما انواع مختلف بلبرینگ شیار عمیق را به همراه جزییات آن شرح می‌دهیم:

بلبرینگ‌های شیار عمیق تک ردیف

بلبرینگ‌های شیار عمیق تک ردیف یکی از انواع محبوب بلبرینگ‌ها هستند که به دلیل داشتن یک مسیر حلقه، عمر خدمات بیشتری نسبت به دیگر انواع بلبرینگ‌ها دارند. این بلبرینگ‌ها از مواد مستحکم با طول عمر بالا  ساخته شده‌اند که باعث می‌شود برای بسیاری از کاربردها مناسب باشند. از آنجایی که در قطرهای مختلف به اندازه یازده میلیمتر تا ۴۰۰ میلیمتر موجود هستند، می‌توانند در انواع مختلف کاربردها استفاده شوند.

بلبرینگ‌های شیار عمیق دو ردیف

این نوع بلبرینگ‌ها برای کاربردهایی طراحی شده‌اند که نیاز به ظرفیت باربری بزرگتر دارند و در عین حال برای حفظ اصطکاک کم به دلیل ساخت دو ردیفی آنها مناسب هستند. بلبرینگ‌های دو ردیف شیار عمیق به دلیل پهنتر بودن، می‌توانند حجم بیشتری را نگهداری و انتقال دهند که این امر باعث کاربردی تر شدن آنها نسبت به بلبرینگ‌های تک ردیف می‌شود.

حتما بخوانید : بلبرینگ سیمان چیست؟

کاربردهای بلبرینگ شیار عمیق 

کاربردهای بلبرینگ

بلبرینگ‌های شیار عمیق یکی از انواع مهم بلبرینگ‌ها هستند که در انتقال بار و ایجاد حلقه‌ها با سرعت‌ها و دوردیسی‌های مختلف کاربرد فراوانی دارند. کاربردهای بلبرینگ شیار عمیق شامل موارد زیر می‌باشد:

اقلام خانگی : دوچرخه، اسکیت برد، چرخ خیاطی، ماشین لباسشویی، خشک کن، غذاساز، سشوار، پخش کننده دی وی دی، میله ماهیگیری.

تجهیزات اداری : فتوکپی، دستگاه فکس، هارد، فن،

صنایع تهویه مطبوع : موتورهای الکتریکی، پمپ / کمپرسور، دمنده، آسانسور، خطوط مونتاژ، پله برقی، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، تجهیزات ماشین ابزار با سرعت بالا، ماشین آلات کاغذ سازی , اره زنجیری, ابزار برقی, اسباب بازی سازی, قطار, توربین بادی.

خودرو : موتورها، فرمان، میل محرک و خط محرکه، دینام، جعبه دنده، گیربکس، استارت خودرو و بسیاری موارد دیگر.

انواع قفسه ها در بلبرینگ های شیار عمیق

قفسه ها در بلبرینگ های شیار عمیق

کیفیت و نوع قفسه مورد استفاده در بلبرینگ‌های شیار عمیق بستگی به شرایط و کاربردهای مختلف تولید می‌شود. قیمت بیرینگ می‌تواند با توجه به مدل های مختلف قفسه با یکدیگر متفاوت باشد. انواع قفسه ها در بلبرینگ های شیار عمیق شامل: 

قفسه‌های فیبری

قفسه‌های فیبری در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تحمل گرانش و گرما به میزان کمتر از ۱۱۰ درجه سانتیگراد مورد نیاز باشد.

قفسه‌های فولادی

قفسه‌های فولادی دارای مقاومت بسیار بالا هستند، بنابراین در شرایطی که نیاز به تحمل بار زیاد تحت فشار وجود دارد، از آن‌ها استفاده می‌شود.

 قفسه نواری

 این نوع قفسه به شیوه‌ای جذاب و بطور مانند ساختمانی مرکز شده نسبت به ساچمه‌های بلبرینگ شیار عمیق، از جنس ورق فولادی پرسکاری شده، بدون پسوند خاصی در شماره فنی بلبرینگ‌ها ساخته می‌شود.

 قفسه پرچ شده

این نوع قفسه که به شکل‌های متنوعی می‌تواند ساخته شود، مرکز شده نسبت به ساچمه‌های بلبرینگ از جنس ورق فولادی، بدون داشتن پسوند خاصی در شماره فنی بلبرینگ‌ها تهیه می‌شود.

 قفسه برنجی

این قفسه‌ها از جنس برنج تهیه شده و ماشین‌کاری می‌شوند و مرکز شده نسبت به ساچمه‌های بلبرینگ با پسوند M در شماره فنی بلبرینگ‌ها مشخص می‌شوند. قفسه‌های برنجی نیز مانند قفسه‌های فولادی دارای توانایی در تحمل بار بالا هستند و در عین حال سطح‌های رولرها را به خوبی نگه می‌دارند.

 قفسه نوع Snap

این دسته از قفسه‌ها از جنس پلی آمید ۶٫۶ تقویت شده با الیاف شیشه ساخته می‌شود و مرکز شده نسبت به ساچمه‌های بلبرینگ و با پسوند TN9 در شماره فنی بلبرینگ‌ها معرفی می‌شوند.

انواع پسوند در بلبرینگ های شیار عمیق 

پسوند در بلبرینگ های شیار عمیق 

در بخش شماره‌های فنی، کاملترین مشخصات پسوند و پیشوند برای بلبرینگ‌ها درج شده است. این پسوند و پیشوند‌ها به نوع قفسه، جنس، لقی، نوع شیار (داخلی و خارجی)، وجود یا عدم وجود کاسه نمد، وجود واشر و… اشاره دارند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

  • پسوند A نمایانگر بهینه بودن ابعاد و اندازه های بلبرینگ می باشد. 
  • پسوند ZZ معنای واشر فلزی در دو طرف بلبرینگ را دارد.
  • پسوند Z نمایانگر وجود واشر از جنس فلز در یک طرف بلبرینگ مورد نظر است.
  • پسوند Y به معنای برنجی بودن قفسه است.
  • پسوند N نشان دهنده قرار گرفتن شیار برینگ بر روی حلقه بیرونی آن است.
  • پسوند NR نشان دهنده حضور رینگ و شایر بر روی حلقه بیرونی برینگ است.
  • پسوند P5 بیانگر قابلیت چرخش و تلورانس این برینگ بیش از حد نرمال است.
  • پسوند P6 به معنای چرخش بیشتر برینگ نسبت به برینگ های دارای پسوند P5 است.
  • در پسوند RS1 یک طرف برینگ دارای کاسه نمد می باشد.
  • پسوند 2RS1 نشان دهنده داشتن کاسه نمد در دو طرف برینگ مورد نظر است.
  • پسوند RZ نمایانگر حضور واشر فلزی در یک طرف برینگ است.
  • پسوند 2RZ نشان دهنده داشتن دو واشر فلزی در دو طرف برینگ می باشد.
  • پسوند TN9 به معنای وجود قفسه فیبری می باشد.
  • پسوند M و MA نشان دهنده وجود قفسه از جنس برنج در برینگ مورد نظر است.
  • پسوند C2 به معنای داشتن لغزش شعایی کمتر از حد طبیعی است.
  • پسوند C3 نشان دهنده داشتن لغزش برینگ بیشتر از حد طبیعی است.

نتیجه گیری

در نتیجه، بلبرینگ های شیار عمیق به دلیل ویژگی های استثنایی، اجزای ضروری در صنایع مختلف هستند. آنها دارای یک طراحی ساده و در عین حال قوی هستند که عمدتاً بارهای شعاعی را پشتیبانی می کند و با توانایی تحمل بارهای محوری در صورت وجود فاصله شعاعی کافی را نیز به همراه دارد. این بلبرینگ ها به دلیل حداقل اصطکاک، قابلیت های سرعت بالا و سازگاری با کاربردهای مختلف شناخته شده اند.

شرکت باهر360 یکی از تأمین کنندگان برجسته بلبرینگ‌های شیار عمیق است که انواع مختلفی از این محصولات را ارائه می‌دهد. شرکت باهر360 قادر به تأمین نیازهای مختلف صنایع با کیفیت و قیمت مناسب می‌باشد. به واسطه تجربه و تخصص خود در این زمینه، این شرکت می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های برتر برای تأمین بلبرینگ‌های شیارعمیق در بازار مورد نظر شما محسوب شود. 

سوالات متداول 

بلبرینگ های شیار عمیق چه تفاوتی با یاتاقان های معمولی دارند؟

بلبرینگ‌های شیار عمیق به‌واسطه حلقه هایی که با اندازه توپ‌های موجود در آنها مطابقت دارد، مشخص می‌شوند. این طراحی در مقایسه با بلبرینگ های ساده، پایداری بیشتر و ظرفیت بار بیشتری را فراهم می کند. آنها حداقل اصطکاک را دارند، نویز و لرزش را کاهش می دهند و برای کاربردهای با سرعت بالا مناسب هستند.

پارامترهای اساسی بلبرینگ های شیار عمیق چیست؟

بلبرینگ های شیار عمیق در دو نوع اصلی وجود دارند: تک ردیفه و دو ردیفه و می توانند بسته یا باز باشند. این بلبرینگ ها با کدهایی مانند 6 برای تک ردیف و 4 برای دو ردیف تعیین می شوند.

بلبرینگ های شیار عمیق چگونه کار می کنند؟

بلبرینگ های شیار عمیق در درجه اول بارهای شعاعی را تحمل می کنند، اما با فاصله شعاعی کافی، می توانند بارهای محوری را نیز تحمل کنند. آنها دارای بالاترین سرعت و ضریب واریانس پایین هستند که آنها را برای استفاده با سرعت بالا مناسب می کند.

بلبرینگ های شیار عمیق معمولا در کجا استفاده می شوند؟

بلبرینگ‌های شیار عمیق در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله چاپ، راه‌آهن و حمل‌ونقل، پردازش مواد غذایی، ماشین‌آلات، جابجایی مواد، پزشکی و دارویی و بخش‌های انرژی بادی کاربرد دارند.

بلبرینگ های شیار عمیق چگونه نصب می شوند؟

بلبرینگ‌های شیار عمیق را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله روش‌های پرس اتصال و روش‌های مبتنی بر حرارت نصب کرد. اتصال پرس شامل استفاده از پرس برای فشار دادن یاتاقان بر روی شفت است. روش‌های مبتنی بر حرارت از انبساط حرارتی برای تغییر یک اتصال محکم به یک فیت شل با گرم کردن یاتاقان یا صندلی یاتاقان استفاده می‌کنند.

کاربرد بلبرینگ های شیار عمیق 6010 چیست؟

بلبرینگ های شیار عمیق 6010 برای کاربردهایی که به بارهای شعاعی و محوری و همچنین دقت و سفتی خوب در سرعت های چرخشی بالا نیاز دارند، مناسب هستند. کاربردهای متداول عبارتند از کلاچ، درایو، گیربکس، کمپرسور، پمپ، توربین، ماشین آلات چاپ و نساجی و سایر دستگاه های صنعتی.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس: تهران،میدان آرژانتین، جنب ساختمان آفریقا، ساختمان صهبا، طبقه دوم، واحد 4

تلفن تماس: 02145600000

درباره ما

«باهربیرینگ» یک سامانه ی فروش آنلاین بیرینگ است. این سامانه به منظور ارائه ی راه حل های معتبر و مقرون به صرفه، با خدمات ممتاز پس از فروش، انبار پشتیبانی (با موجودی اطمینان بخش و در دسترس) و زمان تحویل بسیار کوتاه راه اندازی شده و از کیفیت مستمر بالا برای محصولات خود برخوردار است. پشتیبانی و جوابگویی آنلاین و تلفنی به مشتریان محترم این امکان را می دهد که با خیال راحت و این بار با سرعت عمل بیشتر و در زمان کمتر سفارش های خود را ثبت و دریافت کنند.