سبد خرید
مشاوره آنلاین

بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

بلبرینگ چیست؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می کند تا در زمان کار با انواع خودرو و دستگاه بتوانید نسبت به عملکرد درست و متعادل آن مطمئن شوید. بلبرینگ ها در واقع همان یاتاقان یا چرخنده هایی است که در دستگاه ها و ماشین آلات به کاهش اصطکاک و افزایش سرعت کمک می کند. از همین رو می توان تحت شرایط مختلف از دستگاه ها استفاده کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بلبرینگ چیست و چه کاربردی می توانید از آن داشته باشید.

بلبرینگ چیست ؟

یکی از قطعات مهم و حیاتی در بسیاری از دستگاه ها و ماشین آلات بلبرینگ است. در توضیح اینکه بلبرینگ چیست می توان گفت، قطعه ای بسیار کاربردی است که امکان حرکت با اصطکاک کم را برای وسایل و ماشین آلات مختلف فراهم می کند. بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای اجزای خاصی است که بر عملکرد آن قطعه تاثیر مستقیم دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه نیز به عملکرد آن و اجزای سازنده بلبرینگ اشاره خواهیم کرد.

اجزای سازنده بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ چیست؟ قطعه ای اصلی و حیاتی در ماشین آلات مختلفی که به وفور در زندگی روزمره انسان ها و حتی در صنعت کاربرد دارد. بلبرینگ ها امکان حرکت را برای ماشین آلات مختلف به گونه ای فراهم می کند که با اصطکاک کم و راندمان را داشته باشند. جالب است بدانید که بلبرینگ برای اول بار بیش از دو قرن پیش اختراع شد و تا به امروز تغییرات زیادی به خود دیده است. بلبرینگ ها از اجزای مختلف تشکیل شده که بر عملکرد آن تاثیر مستقیم دارد. این اجزا شامل موارد زیر می باشد:

  • قفسه: قفسه ها در برگیرنده ساچمه ها است که مانع از تماس آن ها با هم می شود. ساختار قفسه ها به شکلی است که مانع از حرکت افقی یا جانبی ساچمه ها می شود. در ساخت قفسه از متریال مختلف مانند فیبر، فولاد یا برنج استفاده می شود.
  • ساچمه: ساچمه همان رول است که جزو اجزای غلتکی محسوب می شود. چرخش ساچمه ها باعث حرکت بلبرینگ ها می شود. جنس ساچمه از فولاد مقاوم است.
  • کاسه نمد: این بخش از بلبرینگ بین رینگ و قفسه قرار دارد
  • رینگ: به این قطعه کنس نیز گفته می شود. بلبرینگ ها دارای دو رینگ داخلی و خارجی است که دیگر اجزا را از دو سمت پوشش می دهد. در ساخت رینگ ها از آلیاژ مقاوم فولاد استفاده می شود.

بلبرینگ شیار عمیق 6213

نحوه کار بلبرینگ

نحوه کار بلبرینگ به چه صورت است؟

همانطور که می دانید، بلبرینگ از خانواده یاتاقان است، همین موضوع باعث شده تا اجزای مشترکی داشته باشند. اما تفاوت در این اجزا بر عملکرد آن نیز تاثیر مستقیم دارد. وظایف بلبرینگ و عملکرد آن ارتباط مستقیم با انواع آن دارد.

بلبرینگ ها برای اینکه بهترین کارکرد را داشته باشند باید توان تحمل بار در جهات شعاعی و محوری را دارا باشند. به طور کلی بار از لایه خارجی به رول ها و پس از آن به بخش داخلی منتقل می شود. این موضوع  اصطکاک را به رینگ خارجی منتقل می کند. این کار کمک می کند تا نیروی وارده به ساچمه ها با چرخش آن کم شود و به صورت کنترل شده به رینگ داخلی هدایت شود. حرکت نرم ساچمه در قفسه ها، چرخش قطعات را تسهیل می کند. ساچمه غلتکی در بلبرینگ کمک می کند تا با افزایش سرعت تحمل بار برای قطعه تسهیل شود. اما در بلبرینگ های استوانه ای یا بالشی با کاهش سرعت؛ استقامت بلبرینگ بیشتر می شود رول های مخروطی نیز به افزایش سرعت در یک جهت کمک می کند.

انواع بلبرینگ از نظر شکل

انواع بلبرینگ از نظر شکل

پس از دانستن اینکه بلبرینگ چیست؟ نوبت به شناخت انواع این قطعه می رسد. دسته بندی بلبرینگ ها براساس پارامترهای مختلف است که در ادامه به آن اشاره می شود.مهمترین دسته بندی بلبرینگ ها بر اساس تحمل نوع باری است که دارند. براین اساس انواع بلبرینگ می تواند بر اساس نوع تحمل بار شعاعی، محوری یا شعاعی محوری باشد. همین فاکتور مبنای تشخیص بلبرینگ ها براساس شکل ظاهری آن نیز می باشد.

بلبرینگ شیار عمیق: این بلبرینگ ها می تواند در انواع یک ردیفه، دو ردیفه، از جنس فولاد ضد زنگ و سرامیکی باشد. تحمل بار در این بلبرینگ ها بیشتر شعاعی یا مرکب شعاعی محوری است. البته بلبرینگ های شیار عمیق تا حد کمی توان تحمل بار محوری را نیز دارا است.

بلبرینگ های تماس زاویه ای: این بلبرینگ ها در حرکت رینگ داخلی و خارجی تفاوت دارند. به این معنا که حرکت رینگ داخلی و  خارجی با زاویه ای که با هم دارند، جابجا می شود. از هیمن رو این بلبرینگ ها تحمل بار مرکب را به صورت شعاعی و محوری به صورت همزمان دارا است. از این بلبرینگ ها عمدتا در گیربکس خودرو استفاده می شود. در تولید این بلبرینگ ها گاهی از دو ردیف ساچمه استفاده می شود. این بلبرینگ ها نیز در انواع یک ردیفه، هفت هزاری دو ردیفه و هفت هزاری با چهار نقطه تماس تولید می شود.

بلبرینگ خود تنظیم: در تولید این بلبرینگ ها از دو ردیف ساچمه یا یک حلقه بیرونی استفاده شده است. دلیل اصلی نام آن نیز تنظیم خودکار قطعه در زمان انحراف و ناهمراستایی شفت می باشد. بلبرینگ های خود تنظیم در انواع بدون واشر، با واشر در دو طرف بلبرینگ و با حلقه داخلی عریض تولید می شود.

بلبرینگ کف گرد: این بلبرینگ ها دارای قفسه های برنجی و فولادی است که در انواع سه تکه، پنج تکه، یک ردیف ساچمه تولید می شود.

نتیجه گیری

بلبرینگ ها یکی از مهمترین قطعاتی هستند که امکان عملکرد صحیح و سریع را برای ماشین آلات، دستگاه های صنعتی و خودروها فراهم کرده اند. نبود بلبرینگ باعث سایش شدید و فرسودگی ماشین آلات می شود. از همین رو استفاده از آن بسیار مهم است. اما انتخاب بلبرینگ مناسب و اصل کار هر کسی نیست. اگر احساس می کنید، تخصص کافی برای خرید بلبرینگ ندارید، انتخاب فروشگاه معتبر می تواند کار شما را راحت کند. باهر 360 یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه عرضه انواع بلبرینگ و بیرینگ است که می توانید به صورت آنلاین بلبرینگ مورد نظر خود را از آن خریداری کنید.

سوالات متداول

انواع بلبرینگ چیست؟

شعاعی ، شیار عمیق، تماس زاویه ای، خودتنظیم و کف گرد،استوانه ای ، کروی ، مخروطی ، سوزنی

وظایف بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ ها با کاهش اصطکاک مانع از سایش قطعات در زمان حرکت ماشین آلات می شود. بلبرینگ ها کمک می کنند تا دستگاه ها و ماشین آلات مختلف دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

مهمترین اجزای سازنده بلبرینگ چیست؟

قفسه: قفسه ها در برگیرنده ساچمه ها است که مانع از تماس آن ها با هم می شود.

ساچمه: چرخش ساچمه ها باعث حرکت بلبرینگ ها می شود. جنس ساچمه از فولاد مقاوم است.

کاسه نمد: این بخش از بلبرینگ بین رینگ و قفسه قرار دارد

رینگ: به این قطعه کنس نیز گفته می شود. بلبرینگ ها دارای دو رینگ داخلی و خارجی است که دیگر اجزا را از دو سمت پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس: تهران،میدان آرژانتین، جنب ساختمان آفریقا، ساختمان صهبا، طبقه دوم، واحد 4

تلفن تماس: 02145600000

درباره ما

«باهربیرینگ» یک سامانه ی فروش آنلاین بیرینگ است. این سامانه به منظور ارائه ی راه حل های معتبر و مقرون به صرفه، با خدمات ممتاز پس از فروش، انبار پشتیبانی (با موجودی اطمینان بخش و در دسترس) و زمان تحویل بسیار کوتاه راه اندازی شده و از کیفیت مستمر بالا برای محصولات خود برخوردار است. پشتیبانی و جوابگویی آنلاین و تلفنی به مشتریان محترم این امکان را می دهد که با خیال راحت و این بار با سرعت عمل بیشتر و در زمان کمتر سفارش های خود را ثبت و دریافت کنند.